Celem każdego przedsiębiorstwa jest przecież zysk, ale aby go osiągnąć i utrzymać firma potrzebuje dobrej reklamy. Nie tylko w internecie, ale i w rzeczywistości. Przygotowanie materiałów graficznych dla grafika, nie mówiąc już o projektowaniu wszelkiego rodzaju produktów poligraficznych (wizytówek, ulotek, bilbordów, bannerów, plakatów, itp.) wymaga niemałej wiedzy na temat grafiki komputerowej.
Agencje reklamowe, drukarnie i inni dostawcy wymagają od marketerów dostarczania materiałów graficznych w bardzo różnej postaci. Raz potrzebują plików wektorowych, innym razem bitowych. Często określają też wyrażone w pikselach minimalne rozmiary lub rozdzielczości bitmap. W tym artykule krótko wyjaśnimy różnicę między bitmapami i wektorami, opowiemy czym charakteryzują się poszczególne formaty plików oraz podpowiemy, kiedy i które formaty stosować.
Bitmapa a wektor:
Graficzny plik bitowy (zwany też rastrowym) to prostokątny obszar składający się z pikseli – czyli maleńkich kwadracików o określonych kolorach. Na każdy kształt składają się tysiące pikseli, dlatego oglądając obraz bitowy nie widzimy poszczególnych kwadracików. W postaci bitowej zapisywane są wszystkie fotografie oraz np. pliki wyświetlane na stronach internetowych.
Grafikę bitową skalować bez utraty jakości można tylko w dół (pomniejszać). Powiększając bitmapę na ekranie (zoom) prędzej czy później uzyskamy widok pojedynczych pikseli w postaci dużych jednokolorowych kwadratów. Wykorzystanie grafiki bitowej w druku wysokiej jakości wymaga bardzo dużych rozdzielczości (wymiarów) pliku – rzędu kilku-kilkunastu tysięcy pikseli.
Z kolei grafika wektorowa zawiera kształty złożone z krzywych (wektorów) oraz wypełnień. Dzięki temu, projekty dostarczane w postaci wektorowej mogą być dowolnie skalowane (również w górę) bez najmniejszej utraty jakości. Formaty wektorowe to najlepsza postać dla logo – taki plik może zostać wykorzystany zarówno na wizytówce jak i na billboardzie.
Z pliku wektorowego w łatwy sposób można uzyskać plik bitowy. Przeciwny zabieg jest bardzo skomplikowany i nie zawsze możliwy – zamiana bitmapy na wektory nazywa się wektoryzacją (digitalizacją albo trasowaniem).
Formaty plików bitowych:
JPG/JPEG |
Najpopularniejszy format bitowych plików graficznych, wykorzystujący efektywne algorytmy kompresji, pozwalające uzyskać niewielką wagę pliku bez utraty jakości. Podczas zapisu pliku JPG można wybrać stopień kompresji, regulując proporcje pomiędzy jakością a wagą pliku. |
GIF |
W przeciwieństwie do JPG nie stosowany do zapisywania zdjęć a raczej grafik/ilustracji. Powodem jest ograniczenie liczby kolorów do 256 – podczas gdy JPG obsługuje pełną 24-bitowa paletę (16,7 mln kolorów). |
PNG |
Następca formatu GIF. Ulubiony przez twórców serwisów internetowych ze względu na inteligentną obsługę przezroczystości – polegającą na wygładzeniu krawędzi stykających się z tłem oraz możliwości zastosowania takich efektów jak cień. |
TIF/TIFF |
Format wykorzystywany praktycznie wyłącznie w druku. W przeciwieństwie do JPG, w plikach TIF stosowana jest wyłącznie bezstratna kompresja – czyli zazwyczaj ważą one dużo więcej. Za to zawierają dużo dodatkowych informacji (ścieżki, kanały alfa, komentarze), wykorzystywanych przez urządzenia drukujące. |
BMP |
Podstawowy, ale obecnie rzadko wykorzystywany format bitowy. To praktycznie czysta bitmapa – lista pikseli z oznaczeniem ich kolorów, z minimalną kompresją. Pliki BMP są niepotrzebnie duże, dodatkowo nie są wyświetlane przez wszystkie przeglądarki internetowe. |
Formaty plików wektorowych:
EPS |
Uniwersalny format obsługiwany przez większość programów do grafiki wektorowej. |
AI i CDR |
Często spotykane pliki wektorowe, tworzone przez dwa najpopularniejsze programy do grafiki wektorowej – odpowiednio Adobe Ilustrator oraz Corel Draw. Najnowsze wersje tych programów potrafią importować pliki swojego „konkurenta”. |
SVG |
Format plików wektorowych stworzony z myślą o Internecie i obsługiwany przez przeglądarki internetowe (niektóre wymagają zainstalowania dodatku). |
WMF/EMF |
Stworzony przez Microsoft format plików graficznych zawierających zarówno bitmapy jak i wektory. Na co dzień rzadko stosowany i niedoceniony. |
Inne formaty
PDF (Portable Document Format) – z jednej strony to format raczej dokumentów niż graficzny, ale może zawierać zarówno elementy wektorowe jak i bitowe – a do tego jest bardzo uniwersalny. Dzięki temu często jest stosowany w druku – szczególnie cyfrowym.
Zastosowanie:
- Logo – zawsze powinno być wektorowe, najlepiej zapisane jako EPS lub też CDR albo AI . Dzięki temu będzie można je otworzyć w prawie każdym programie graficznym.
- Druk – drukarnie zawsze dokładnie określają, w jakiej postaci materiały trzeba im dostarczyć. Najczęściej są to formaty PDF, EPS lub CDR.
- Zdjęcia – fotografie to tylko i wyłącznie bitmapy. Najlepszym formatem dla nich jest JPG/JPEG, w którym można regulować stopień kompresji – czyli stosunek jakości do wielkości pliku.
- Grafiki na strony www – pliki przeznaczone do umieszczenia na stronach internetowych powinny być zapisane w formatach obsługiwanych przez wszystkie przeglądarki – czyli JPG, GIF, PNG i powinny być możliwie najlżejsze.
żródło: siteimpulse.com